Wijn zoeker

Zoek

Wijnreis 2017: wijnwandelen & (streek)gastronomie Pfalz (VOLZET)

donderdag 15 december 2016

DEZE TRIP IS VOLZET

Wijnwandelen… Het klinkt mooi, en dat is het ook! De laatste 10 jaar hebben we in Duitsland heel wat ervaring opgebouwd aangaande de combinatie van wandelen, wijn en gastronomie. Keer op keer stellen we de schoonheid van de wijnregio’s van onze Oosterburen vast. Nadat we vele jaren bezoekdagen naar één van onze domeinen in Duitsland hebben georganiseerd willen we nu een stap verdergaan, en een stukje van onze wandelervaringen delen. Het resultaat is een totaalpakket van meerdere dagen waar we van alle aspecten van een regio trachten te genieten: landschap, wijn en gastronomie.

Als regio voor deze eerste Vinikus&Lazarus wandelreis kiezen we voor de Pfalz, een gebied waar we toch wat ons hart hebben verloren.  En uiteraard is dan Hotel Kaisergarten**** in Deidesheim (het hotel van von Winning zeg maar) een ideale uitvalsbasis. Een absoluut topadres.

De wandelingen zijn zodanig gekozen dat ze in principe voor iedereen met een goede basisconditie  te doen zijn. Wel willen we onderstrepen dat deelname aan deze reis ook deelname aan de wandelingen impliceert. We wandelen ook onder het motto “slecht wandelweer bestaat niet, enkel slechte kledij”. WijnreiWe duimen uiteraard voor heerlijk wandelweer, maar een regenbui zal ons plezier niet vergallen. De deelnemers krijgen vooraf een lijst met niet te vergeten zaken, waardoor niets een prachtig weekend in de weg mag staan!

ALLE INFORMATIE EN INSCHRIJVINGSFORMULIER OMTRENT DEZE TRIP KAN JE HIER DOWNLOADEN

Het programma:

Zoals steeds is deze reis aan kostprijs terplekke.

VRIJDAG 30 JUNI
Individueel vertrek vanuit België. Check-in in Kaisergarten is mogelijk vanaf 15u. Reken op 4 à 5 uur reistijd  vanuit Brussel.
We verwachten iedereen ten laatste om 17u aan de overzijde van het hotel, waar het majestueuze Weingut von Winning ligt. We waren er al eens met een bezoekdag in 2015, en die editie staat geboekt als één der beste ooit. Andreas Hüthwohl ontvangt ons met een aperitief in de kelder en nadien genieten we van een fijn menu in Bistro Leopold, begeleid door de wijnen van Weingut von Winning.

ZATERDAG 1 JULI
Na het ontbijt rijden we allen naar het uiterste zuiden van de Pfalz (45 min), tot aan het grensdorp Schweigen-Rechtenbach. Grensoverschrijdende wijnbouw is hier decennia lang al een normaal gegeven. Duitse domeinen hebben hier vaak percelen in de Elzas, en omgekeerd. We nemen Weingut Jülg als startplaats en klinken samen met Johannes Jülg op de wandeling die moet komen.  Johannes Jülg is één van de grote Duitse talenten. We houden het daarom niet bij een begroetingsdrink, na de wandeling maken we nader kennis met het domein. De wandeling gaat deels door de wijngaarden, deels door bos, en we steken ook de grens met Frankrijk over. 15 km genieten in de Südpfalz. Tijdens de wandeling nemen we de tijd voor onze picknick die we ’s ochtends in het hotel hebben meegenomen. Wanneer de tijd en het weer het toelaat houden we even halt op het “Grenzlos Weinfest”, dat net dat weekend de eerste editie kent.

Wanneer we in de namiddag terug aankomen op Weingut Jülg krijgen we een begeleide degustatie door de vader van Johannes van de wijnen uit de wijngaarden waardoor we hebben gewandeld. Op Weingut Jülg bevindt zich ook een authentieke Pfälzer Stube. De oma van Johannes Jülg staat er aan het fornuis en stevige, maar heerlijke huisgemaaktePfälzer kost staat op ons te wachten. De Stube van Jülg heeft terecht de reputatie één der beste van de streek te zijn. De echte Pfalz op je bord en in het glas! Hier draait alles om authenticiteit. In de vroege avond trekken we dan terug naar ons hotel en wie zin heeft kan nog van een glas genieten. Dat kan zowel in het hotel als in het dorp zelf.

ZONDAG 2 JULI
Onze wandeling van vandaag vertrekt direct aan het hotel. We bewandelen de derde etappe van de Pfälzer Weinsteig. In totaal telt dit prachtige lange-afstandspad bijna 180 km, verspreid over 11 etappes. Met de etappe tussen Deidesheim en Bad Dürkheim komen we langsheen prachtige locaties zoals de bijzondere Heidenlöcher en de ruïne van Wachtenburg. In totaal telt deze pittige wandeling 15 km. Onderweg genieten we van een picknick. In Bad Dürkheim nemen we de trein terug naar Deidesheim.
Rond 18u halen taxi’s ons aan het hotel af naar Restaurant Spinne in Haardt. Dit kleine, maar sympathieke restaurant kent een fijne keuken en wat wijn betreft werken ze samen met heel wat bekende en minder bekende domeinen uit de regio. Gastvrouw Chrissi zorgt voor een boeiende Pfälzer wijnbegeleiding. Na het diner gaan we met de taxi terug naar het hotel.

MAANDAG 3 JULI
Na het ontbijt nemen we afscheid van elkaar. Graag geven we tips voor een verder dagprogramma.